OPDRACHTEN MAANDAG
Opdracht 1
Personal Branding
Bij personal branding gaat het erom dat je jezelf presenteert als merk. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen en te laten zien wat jou uniek maakt. Hierbij beantwoordt je vragen als: Wie ben je? Wat maakt je uniek? Wat is je passie en droom? Wat vind je belangrijk? Wat straal je uit?Hieronder heb ik mijn presentatie weergegeven:
Mijn naam is Nine de Boom. Ik ben 19 jaar oud en woon in Alblasserdam. Hier ben ik ook geboren. Ik ben de derde in een gezin van elf kinderen waarvan er tien nog thuis wonen. Dat betekent dus altijd mensen om me heen en een heleboel gezelligheid en drukte. Verder heb ik ook een vriend. We hebben ongeveer twee jaar een relatie maar kennen elkaar al heel lang. Hij volgt de deeltijd opleiding Marketing Management en werkt daarbij bij een bemiddelingsbureau. Hij helpt mensen die op zoek zijn naar een baan voor de lange termijn of mensen die overwegen over te stappen naar een ander bedrijf.

Nadat ik de Havo op de Guido de Brès in Rotterdam heb afgerond heb ik gekozen voor de opleiding HBO-V. Ik wist op dat moment eigenlijk nog niet goed wat ik wilde. Omdat de HBO-V een opleiding is waar je veel kanten mee op kunt, heb ik toen hiervoor gekozen. In het eerste jaar heb ik vijf weken stage gelopen op een gesloten PG afdeling met dementerende ouderen. Het tweede jaar liep ik stage in de thuiszorg in Breda. Het derde jaar van de opleiding ben ik begonnen met een stage in het Amphia Ziekenhuis, Unit 41: Traumachirurgie. De stages heb ik gelukkig allemaal positief afgerond en toen was het tijd om een minor te kiezen. Omdat ik een brede interesse heb, en je bij de minor Active Ageing samenwerkt met andere disciplines heb ik hiervoor gekozen. Verder heb ik een bijbaan in de thuiszorg waar ik werk als oproepkracht.

Ik zou mezelf omschrijven als een rustig, empathisch maar ook avontuurlijk persoon. Ik ben vaak op de achtergrond aanwezig en neem alles goed in me op. Verder kan ik me goed inleven in mensen. Dit uit zich in de manier waarop ik met mensen omga. Niet alleen patiënten, maar iedereen. Ik probeer iedereen met hetzelfde respect te behandelen. In mijn vrije tijd kan ik van alles doen. Muziek luisteren of maken, tekenen, lezen, maar ook buiten zijn. Verder houd ik van andere culturen en lijkt het me gaaf om zoveel mogelijk landen van de wereld te bezoeken.

Opdracht 2
Gezondheidszorg 2040
Bij deze opdracht is het de bedoeling dat we als het ware in een glazen bol kijken en de gezondheidszorg in 2040 beschrijven en presenteren. We kijken naar de gezondheidszorg vanuit 4 perspectieven: demografisch, economisch, technologisch en internationaal.
Demografisch
De vergrijzing zal in 2040 flink zijn toegenomen. Het Centraal Bureau voor Statistieken (2017) schrijft dat waar er op dit moment ongeveer 3.2 miljoen 65-plussers zijn, dit aantal in 2040 gestegen zal zijn naar 4.8 miljoen.
Dit heeft onder andere te maken met het feit dat mensen steeds ouder worden. Op dit moment is de levensverwachting voor vrouwen 83.7 jaar en voor mannen 80.7 jaar. Verwacht wordt dat in 2040 vrouwen gemiddeld 87.4 jaar worden en mannen gemiddeld 84.2 jaar. Ook de gezonde levensverwachting stijgt. De gezonde levensverwachting is het aantal jaren dat in goed ervaren gezondheid wordt doorgebracht. De gezonde levensverwachting neemt van nu tot 2040 met ongeveer 3 jaar toe. (RIVM, 2018)
Op het gebied van ziekte en gezondheid zullen er in 2040 ook een aantal veranderingen te zien zijn. Hieronder een lijstje met verwachtingen van het RIVM (2018).
- In 2040 heeft één op de drie Nederlanders twee of meer chronische aandoeningen. Dit zal vooral nek- en rugklachten, artrose en diabetes zijn.
- Het aantal dementerenden zal flink toenemen en het aantal mensen dat hieraan zal overlijden zal bijna drie keer keer zoveel zijn in 2040 ten opzichte van 2015. Van ongeveer 14.000 in 2015 tot bijna 40.000 in 2040.
- Steeds minder mensen gaan roken
- In 2040 heeft 62 procent van de volwassen Nederlanders overgewicht.
- Mensen voelen zich in 2040 even gezond als nu.
- Het aantal eenzame mensen van 75 jaar of ouder zal van nu tot 2040 toenemen met 700.000
- Er zullen steeds meer burn-out klachten komen.
Economisch
Ook op economisch gebied zullen er veranderingen zichtbaar zijn. Hieronder een lijstje met verwachtingen van 2040 op economisch gebied (RIVM, 2018):
- De zorguitgaven verdubbelen tot 174 miljard euro in 2040.
- Twee derde van de uitgaven te wijten aan technologische ontwikkelingen en een derde aan vergrijzing en bevolkingsgroei.
- Zorguitgaven per persoon stijgen van €5100 in 2015 naar €9600 in 2040.
- De uitgave aan zorg voor vrouwen zijn hoger dan voor mannen, en dit verschil neemt toe in de toekomst.
Technologisch
Op het gebied van technologie zal veel gebeuren. In 2040 zullen technologieën die op dit moment nog in de kinderschoenen staan of nauwelijks gebruikt worden helemaal zijn geïntegreerd in de gezondheidszorg. Vilans (2018) beschrijft er een aantal van.
- The Internet of Things: In 2040 is internet nog veel meer geïntegreerd in het dagelijks leven. The Internet of Things betekend dat steeds meer sensoren dingen gaan herkennen en hier vervolgens op reageren.
- Artificial Intelligence: Artificial Intelligence betekent letterlijk kunstmatige intelligentie. Het zijn computersystemen of softwaretoepassingen die zelfstandig kunnen redeneren en problemen oplossen. In de toekomst zal kunstmatige intelligentie steeds belangrijker worden.
- Robots en Cyborgs: In 2040 zullen robots steeds intelligenter worden en steeds meer taken kunnen overnemen. Een cyborg is gedeeltelijk mens en gedeeltelijk machine. In de toekomst kunnen technieken een bepaalde fysieke beperking wegnemen of ons lichaam sterker maken.
- Drones: In de toekomst kunnen drones uitkomst bieden in afgelegen gebieden. Ze kunnen bijvoorbeeld medicijnen of een defibrillator afleveren.
- Virtual Reality: VR technieken worden op dit moment al gebruikt voor het uitvoeren van complexe operaties, pijnbestrijding en revalidatie. In de toekomst zal dit steeds worden
- 3D-printen: Door middel van 3D-print technieken kunnen protheses, botten en organen zoals oren en hartkleppen worden geprint. In de toekomst zal er op dit gebied nog veel meer mogelijk zijn. Zo kan bijvoorbeeld geprint worden met menselijk DNA.
Internationaal:
Op dit moment zijn internationaal gezien China en de Verenigde Staten de leidende landen op het gebied van technologie. In de toekomst zal dit alleen maar meer worden. Vooral China groeit erg snel op het gebied van technologie. (Emerce, 2017)
Het is erg belangrijk dat er internationale regels en afspraken komen rondom de technologie. Er is op technisch gebied heel veel mogelijk en er zal steeds meer mogelijk zijn, maar het is de vraag of alles ethisch verantwoord is en hoe belangrijk de privacy van de patiënt is.
De rol van de verpleegkundige in 2040
- Persoonlijke aandacht/menselijk contact: Steeds meer dingen worden gedigitaliseerd en steeds meer werk wordt overgenomen door robots en slimme apparatuur. Het is echter erg belangrijk dat de verpleegkundige blijft bestaan. Het persoonlijk contact met en de aandacht voor patiënten is niet te vervangen.
- Observeren/klinisch redeneren: Met behulp van allerlei technieken zal de verpleegkundige in 2040 nog beter kunnen observeren en klinisch redeneren. Hierdoor kunnen ziektes/aandoeningen worden voorkomen of in een vroegtijdig stadium worden aangepakt.
- Coördineren: De verpleegkundige in 2040 zal een steeds meer coördinerende rol moeten innemen. De zorg wordt steeds complexer en veel dingen zijn mogelijk. Het is belangrijk dat de verpleegkundige hier het overzicht over behoudt.
Opdracht 3
Betoog
EHealth: een toekomstredder voor een betere en efficiëntere gezondheidszorg in de toekomst
Een app die ervoor zorgt dat mensen gemiddeld 5 dagen
eerder opknappen na een operatie. Dit was het resultaat van een onderzoek van Amsterdam
UMC, locatie VUmc. 344 patiënten die een galblaas-, liesbreuk- of
eierstokoperatie moesten ondergaan namen deel aan het onderzoek. De helft kreeg
toegang tot de app Ikherstel, de andere
helft niet. Het resultaat was duidelijk. De groep die gebruik maakte van eHealth
herstelde gemiddeld vijf dagen eerder dan de andere groep. Dit is nog maar een
van de vele voorbeelden van eHealth interventies in de zorg. Kortom, eHealth
interventies leveren een positieve bijdrage aan de gezondheidszorg.
Ten eerste kan eHealth veel tijd en geld besparen. Dat is al te zien in het voorbeeld hierboven. Patiënten die de app gebruikten waren gemiddeld vijf dagen eerder opgeknapt. Dit zijn ook vijf dagen minder ziektekosten en vijf dagen plek voor andere patiënten. Een ander voorbeeld is een online consult met een zorgverlener. Dit bespaart niet alleen de zorgverlener tijd, maar ook de patiënt. Met het oog op de toekomst waarin veel meer patiënten moeten worden geholpen in dezelfde tijd, is tijd- en geldbesparing meer dan welkom.
Een ander voordeel van eHealth is dat patiënten inzicht hebben in de eigen gezondheid. Een persoonlijk digitale gezondheidsomgeving zorgt ervoor dat patiënten zelf kunnen kiezen met wie ze informatie willen delen en wat ze willen delen. Hierdoor hoeft een patiënt niet iedere keer opnieuw zijn/haar medische achtergrond te vertellen. Dit zorgt er weer voor dat zorgprofessionals gerichter kunnen werken, sneller een behandeling kunnen geven en fouten kunnen voorkomen.
Tegenstanders van eHealth vinden dat door het invoeren van eHealth interventies, zoals apps, het persoonlijk contact met patiënten te weinig wordt. Er zijn mensen die nog steeds behoefte hebben aan face-to-face contact. Dit is waar, maar eHealth interventies maken het mogelijk dat in dezelfde tijd meer mensen geholpen kunnen worden. Bovendien is het niet verplicht om bijvoorbeeld van een online consult gebruik te maken. Patiënten die face-to-face willen spreken met een zorgverlener kunnen dit nog altijd doen.
Concluderend kan gezegd worden dat eHealth interventies een positieve bijdrage leveren aan de gezondheidszorg. Ten eerste kan tijd en geld worden bespaard. Ook kunnen patiënten inzicht hebben in hun eigen gezondheid. EHealth kan de gezondheidszorg dus beter en efficiënter maken. Er zijn patiënten die nog steeds behoefte hebben aan face-to-face contact. Dit is echter nog steeds mogelijk en patiënten zijn niet verplicht om online contact te hebben met hun zorgverlener. In een toekomst waarin meer patiënten met minder geld moeten worden geholpen, bieden eHealth interventies veel mogelijkheden.
Bron: Nu.nl
Opdracht 4
Business Model
Het Business Model ingevuld voor het project Into D'mentia 
Opdracht 5
Zorg & ICT-beurs Utrecht
Opdracht 6
Organisatie van Zorg
Hieronder de uitgewerkte opdracht van organisatie gezondheidszorg. In het tekstdocument staat de onderbouwing van de afbeelding.
