OPDRACHTEN WOENSDAG

Opdracht 7

Martin van Gennep: Klinimetrie

Hieronder de uitgewerkte opdracht van Martin van Gennep over Klinimetrie. 

Opdracht 8

Lesdag Zingeving

In het onderstaande bestand zijn de voorbereidingsopdrachten, opdrachten en reflectie te vinden op de lesdag over zingeving van Kitty van der Made.

Opdracht 9

Voeding

In het onderstaande bestand zijn de voorbereidingsopdrachten voor de lessen over voeding van Lowie van Donick opgenomen. De opdrachten met foto's zijn hieronder weergegeven en niet opgenomen in het bestand.  

Voorbereidingsopdracht 3.2
Foto's van mijn avondmaaltijden 18 t/m 23 april 2019. Zoals te zien is heb ik bijna iedere avond iets ander gegeten. In deze week vielen precies de paasdagen, dus niet altijd even gezond. In de les heb ik met een klasgenootje gekeken naar de maaltijden. Ik kreeg de feedback dat ik een gezonder toetje kon eten. Of dan liever 's ochtends wat zuivel in plaats van na de warme maaltijd. 

18 april
18 april
20 april
20 april
22 april
22 april
19 april
19 april
21 april
21 april
23 april
23 april

Voorbereidingsopdracht 5
Afbeeldingen van producten waar ik in de eerste instantie niet van dacht dat er suiker in zo zitten. Onder de afbeeldingen zijn de hoeveelheden suiker in gram te zien.  

4,7 gram suiker
4,7 gram suiker
0,8 gram suiker
0,8 gram suiker
0,2 gram suiker
0,2 gram suiker
3 gram suiker
3 gram suiker
1,2 gram suiker
1,2 gram suiker

Opdracht 10

Sophie Bouwens: WMO

In het onderstaande bestand staan de voorbereidingsopdrachten voor de les van Sophie Bouwens. 

Opdracht 11

Age-Friendly Cities

Vandaag hadden we les van Lowie van Donick over Age Friendly Cities. Bij de lessen van woensdag meer informatie over deze les. Tijdens de les kregen we een aantal opdrachten. Deze zijn hieronder uitgewerkt.  

Opdracht 1: Woordassociatie.
Voor de eerste opdracht, kregen we een wit A4 waarop we alle woorden moesten opschrijven die in ons opkwamen bij Age Friendly Cities. Hiernaast een foto van mijn A4.

Opdracht 2 en 3: beeldassociatie en Woord & Beeld
Voor deze opdracht moesten we de stad (Breda) in. In totaal moesten we 10 tot 15 foto's maken die we associeerden met Age Friendly Cities. Daarna kwamen we weer terug in de les. Van alle foto's die gemaakt werden, moest er een top 5 gemaakt worden, passend bij een van de woorden die we bij opdracht 1 opgeschreven hadden. Zie hieronder mijn top 5 met uitleg waarom ze volgens mij passend zijn bij Age Friendly Cities. 

1. Speciale stoelen voor ouderen in de bus.
De eerste foto maakte ik op weg naar het centrum van Breda. Vanaf school pakte ik de bus die naar het centrum ging. In de bus zijn speciale stoelen voor ouderen. Wanneer er ouderen in de bus komen, moet je deze stoelen dus voor hen vrijhouden. Omdat ik eigenlijk altijd met de bus naar school kom, kom ik regelmatig tegen dat er ouderen in de bus stappen. Tot nu werd er altijd opgestaan en gevraagd of ze wilden zitten. Wat het openbaar vervoer betreft is Breda dus een Age Friendly City. Deze foto hoort bij woord 'goede toegankelijkheid vervoer'.

2. Voetgangers stoplichten
Bij het gemeentehuis van Breda stapte ik de bus uit. Ik stak de weg over met behulp van het voetgangersstoplicht. Het viel me op dat het stoplicht erg snel op rood sprong. Wanneer ik goed doorloop en vooraan sta bij het stoplicht kan ik het net halen. Ik kan me voorstellen dat een oudere, die minder hard loopt, het niet altijd kan halen. Op dit gebied kan Breda dus nog verbeteren. Bij deze foto hoort het woord 'langer de tijd bij stoplicht voetgangers'.

3. Losliggende stoeptegels
Op weg naar het station kwam ik een weg tegen waar meerdere stoeptegels los lagen en uitstaken. Voor een oudere, die mogelijk al meer valrisico heeft, is dit echt gevaarlijk. Over het algemeen zijn de straten van Breda goed bestraat en goed toegankelijk. Dit stuk straat zag er echter anders uit. Het was vlak voor de ingang van het park, waar juist ouderen komen om te wandelen. Wanneer dit wordt verbeterd, wordt Breda meer Age Friendly.

4. Goede informatievoorziening op stations
Op het centraal station in Breda is een OV-service punt. Hier kun je ook heen wanneer je niet weet welke trein je moet nemen of wanneer je iets verloren/kwijt bent. Zelf ben ik er al een aantal keer geweest en er zijn veel mensen die je hier verder kunnen helpen. Op het station zelf zijn veel dingen duidelijk aangegeven, maar ik kan me voorstellen dat een oudere die niet vaak met de trein reist er niet altijd even gemakkelijk uit komt. Daarom is dit voor hen ideaal. Naast het OV-service punt, zijn er ook altijd mensen die rondlopen op het station. Ze zijn te herkennen aan hun gele jas. Ook hen kun je altijd vragen stellen en mijn ervaring is dat ze altijd bereid zijn te helpen. Age Friendly dus. Bij deze foto hoort het woord 'duidelijkheid bij openbaar vervoer'.

5. Goede woning en veel groen
Vlakbij een locatie van Avans Hogeschool staat een gebouw van Surplus. Dit zijn speciale woningen voor ouderen. De woningen zien er goed uit. Netjes onderhouden en goed aangepast voor de oudere bewoner. Ook is er veel groen rondom het gebouw: grasveld, bomen en bloemen. Over het algemeen vind ik dat er veel aandacht voor groen is in Breda. Zo is er ook het park waar je echt tot rust kan komen. Het lijkt me voor iedereen, en zeker voor een oudere, prettig om af en toe de drukte van de stad te ontvluchten en te genieten van het groen, de dieren, het water en de monumenten die te vinden zijn in het park. Er staan heel veel bankjes, dus genoeg plek voor de grote groep ouderen in Breda. Bij deze foto horen de woorden 'ruimte om te wandelen', 'groen', 'park' en 'goede woningen'.

Opdracht 4: Reflectie 

Opdracht 5: Reflectie filmpje
Het filmpje over Age Friendly City Manchester duurt ongeveer 15 minuten. In het bestand onder het filmpje mijn reflectie. 

Opdracht 12

Biologie van het geluk

Hieronder de foto's van de testjes die ik gedaan heb tijdens de les van Lowie van Donick over de biologie van het geluk. 

Test 1
Test 1
Test 2
Test 2

Uit het ene testje kwam naar voren dat ik meer pessimistisch ben. Uit het andere testje kwam daarentegen naar voren dat ik optimistisch ben. Nadat we de testjes hadden gedaan moesten we  drie dingen opschrijven waarvoor we dankbaar waren. Hieronder mijn lijstje: 

  • Gezin, gezelligheid, etc.
  • Relatie met mijn vriend
  • De zon

Opdracht 13

Woonvormen

In het onderstaande bestand de oprachten die gekoppeld zijn aan de les over woonvormen van Lowie van Donick

Nine de Boom - Portfolio Minor AA
Alle rechten voorbehouden 2019
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin